Social media marketing is een methode waarbij social media ingezet wordt om bepaalde marketing doelstellingen te realiseren. Bijvoorbeeld het promoten van je producten of het uitbreiden van je naamsbekendheid. Maar hoe zet je social media marketing op de juiste manier in voor jouw bedrijf? Dat vertellen we je in deze blog!
Social media marketing, ook wel SSM zijn alle marketingactiviteiten die je als persoon of bedrijf op social media uit kunt voeren. Het is een heel breed begrip, de activiteiten lopen uiteen van betaalde advertenties op Facebook tot een live video op TikTok. Er kunnen verschillende doelstellingen zijn om social media marketing in te zetten, zo kun je proberen een product te verkopen, je naamsbekendheid vergroten of geld op te halen voor een goed doel. Omdat er zo veel mensen actief zijn op deze platformen biedt het intens veel mogelijkheden.
Wanneer je ervoor kiest om met social media marketing aan de slag te gaan zijn er verschillende manieren om deze methode effectief in te zetten voor je bedrijf. Het kan ingezet worden op drie verschillende niveaus: luisteren, participeren en intiëren. Wij geven je een aantal voorbeelden:
Een post op Facebook, een verhaal op Instagram of een video op Tiktok al deze manieren van posten dragen bij aan jouw marketing.
Door voor je klanten bereikbaar te zijn via social media kanalen creëer je een persoonlijkere band. Klanten kunnen gemakkelijk een berichtje sturen bijvoorbeeld met een vraag over een bepaald product, doordat de drempel zo laag is. Door transparantie creëer je vertrouwen bij je klanten, hierdoor wordt de kans op een verkoop vergroot.
Social media marketing is een zeer effectieve manier van marketing wanneer deze op de juiste manier ingezet wordt. Luister naar je publiek en reageer hier op door de interactie aan te gaan. Hopelijk kun je iets met deze tips! Hoe ga jij social media inzetten?