De vertaling voor SEA is Search Engine Advertising, dit zijn de betaalde advertenties binnen zoekmachines. Vaak gaat dit dan over zoekmachine Google. Naast SEA heb je ook nog de vorm SEO, maar wat is het en wat zijn de verschillen? In dit artikel leggen we het je graag uit.
SEA is het betaald adverteren binnen zoekmachines, dus eigenlijk krijg je door te betalen tijdelijk een betere positie in de zoekresultaten. De adverteerder betaalt per klik, dat wilt zeggen dat iedere keer als iemand op de advertentie klikt hij een x bedrag moet betalen. De betaalde zoekresultaten vindt je bovenaan, onderaan en aan de zijkant van je zoekresultaten. Deze advertenties zijn ook gerelateerd aan de zoekwoorden waar naar gezocht wordt. Adverteren binnen Google werkt met Google Ads of Microsoft Ads.
SEO: Search Engine Optimization, dit betekent de zoekmachine optimalisatie. Bij SEO gaat het over de organische ook wel de gratis zoekresultaten. Dit is meer een strategie voor op de lange termijn.
SEA: Search Engine Advertising, dit zijn de advertenties binnen de zoekmachine. Hier gaat het om de betaalde campagnes, deze worden weergegeven als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Door middel van SEA kan er op korte termijn snel resultaat behaald worden.
Voor SEA bepaal je eerst op welke woorden geadverteerd gaat worden. Dus ga na welke zoektermen voor jouw bedrijf relevant zijn. Waar zoeken mensen naar als ze op jouw website terecht willen komen. Door middel van de tool van Google kun je jouw advertentie samenstellen. Test je titels en omschrijvingen om zo tot de beste te komen. Vervolgens kun je jouw advertentie plaatsen en wordt deze zichtbaar bovenaan of langs de zoekresultaten. Google beslist uiteindelijk welke advertenties uitgelezen worden. Jij betaald pas wanneer bezoekers daadwerkelijk op jouw website klikken, je betaald de kosten per klik, CPC. Wanneer er meer concurrentie is in je branche is het duurder om op een bepaald zoekwoord te adverteren. Vaak kost een klik dan tussen de €0,50 – 2,00.
Er valt heel veel over SEA en online adverteren te vertellen, hopelijk zijn de hoofdlijnen nu duidelijk zodat jij kunt beginnen met online adverteren.