Bij e-mailmarketing wordt er een e-mail verstuurd naar klanten of geïnteresseerden met als doel te inspireren, informeren, verkopen of de loyaliteit te verhogen. In dit artikel leggen we je uit wat het is en waarom het interessant is.
E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Hierbij wordt e-mail gebruikt om een of meerdere mails te sturen naar bestaande klanten of geïnteresseerden. Er zijn verschillende vormen van e-mail marketing de bekendste vorm is een nieuwsbrief. Door middel van e-mailmarketing kunnen klanten/potentiële klanten persoonlijk en direct benaderd worden.
Als je gebruik wilt gaan maken van e-mailmarketing is het natuurlijk belangrijk dat je een maillijst opbouwt. Dit kan onder andere door een inschrijfformulier op je website waarbij klanten of geïnteresseerden zich in kunnen schrijven voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief. Ze geven hierbij aan geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Breng je een nieuw product op de markt of heb je een leuke kortingsaanbieding? Het enige wat je hoeft te doen is een mail te versturen naar de contacten in je maillijst. Handig toch! Een nadeel van e-mailmarketing is dat dit al snel gezien wordt als spam. Spam is ook wel ongewenste e-mail. Om deze reden zijn er in Nederland strenge regels rondom deze manier van marketing en staan hier hoge boetes op. Zo mag je geen maillijst kopen en heb je als marketeer toestemming nodig om contacten te mailen.
Door middel van e-mailmarketing kun jij direct contact behouden met je klanten. E-mailmarketing kan verschillende doelen hebben. Inspireren, informeren, verkopen of de loyaliteit verhogen. Het kan gebruikt worden om informatie te versturen naar je klanten. Denk bijvoorbeeld aan de status van een order of het introduceren van een nieuw product. Ook kan het het gebruikt worden om een klanttevredenheidsonderzoek te houden. Bij e-mailmarketing kunnen de mails persoonlijk gericht worden naar bepaalde klanten, er kan ingespeeld worden op de interesses en het gedrag van de klanten.
Nu je weet wat e-mailmarketing is, hoe je e-mailadressen verkrijgt en waarom het interessant is kun je beginnen met het opnemen van e-mailmarketing in je eigen marketing activiteiten. Het is een ontzettend sterke en doeltreffende manier van marketing en kan voor jouw bedrijf veel opleveren.