Wanneer er bezoekers op je website komen wil je dat deze overgaan tot een bepaalde handeling. Het plaatsen van een bestelling, het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Met een goede call to action kun je bezoekers overhalen tot een bepaalde handeling.
Met een Call To Action probeer je een bezoeker een bepaalde handeling uit te laten voeren. Denk aan het verder lezen van een artikel, het toevoegen aan een winkelmandje of het invullen van een contactformulier. De buttons zijn te vinden in allerlei vormen, kleuren en maten. Je doel is om de aandacht te trekken van je bezoekers.
Er is niet één soort call to action waardoor iedereen doorklikt, het is belangrijk om na te gaan wat voor jouw website werkt. Er zijn een aantal kenmerken waaraan een succesvolle call to action voldoet:
Geef je call to action een kleur die opvalt en onderscheidend is;
Zorg voor een alternatieve vorm;
Geef je button een opvallende grootte;
Zorg voor genoeg (wit)ruimte rond je call to action;
Beschrijf kort in je call to action de handeling.
Met een A/B test kan getest worden wat de aandacht trekt van gebruikers. 50% van de bezoekers krijgt bijvoorbeeld de kleur oranje te zien en de andere 50% krijgt de kleur paars. Door middel van een A/B test kan getest worden welke variant beter werkt voor jouw website. Het aantal conversies kan al stijgen door het wijzigen van een klein detail.
Probeer uit wat voor jouw bezoekers en doelgroep werkt. Meten is weten! Er is geen perfecte Call To Action button, helaas. Hopelijk kun je met bovenstaande tips vooruit! Neem de tijd om te testen en analyseer je bevindingen. Op deze manier ontdek je wat het best werkt voor jouw website.